No és fins a mitja setmana que la Dorothy Brittles es deixa
veure pels carrers. Du un ull de vellut que el maquillatge exagerat no
aconsegueix dissimular, el llavi inferior inflat, i fa ganyotes de dolor en fer
certs moviments. Inclús sembla que coixeja lleugerament d’alguna cama. Però no
es queixa. A qui es podria queixar? Al principi les pallisses que rebia miraven
de ser discretes, sense deixar marques visibles. Ara ja tan se val, tota
Otherside River en va plena, de les estomacades
que rep a mans principalment de l’amo del tuguri proper al pont del riu. Les
dones virtuoses creuen que ja li està bé, és el peatge que ha de pagar per la
vida indecorosa que ha dut. Si hagués escollit una vida normal, una vida de
merda com la d’elles, això no li passaria. Els homes se senyen i callen, masteguen
tabac i segueixen el seu camí. No val la pena esvalotar el galliner per culpa
d’una meuca vella i amb aspiracions suïcides. No, no val la pena.
El sheriff del comtat la veu creuar
Golden Avenue des del seu cotxe patrulla. Beu cafè en un got de plàstic i menja
el donut de les onze trenta. A la ràdio, el Honeysuckle
Rose del mític concert d’en Goodman al Carnegie Hall, cortesia d’en Brad
des de l’emissora local. Maleïda ramera, així t’atrapi i t’engegui un tret
entre els ulls, pensa rancuniós. Però, en tancar el puny amb ràbia, se li aboca
una mica de beguda sobre els pantalons de l’uniforme i desplaça tota la seva
atenció en com evitar que li quedi taca, oblidant-se de la presència de la Perla de París.
La
Dorothy
està acostumada al menyspreu dels seus veïns, sobretot quan surt de dia. La
climatologia avui és més o menys bona, els pocs dies que llueix un sol franc al
poble li exprimeixen energies del moll dels ossos, així que ha sortit a comprar
una mica de fruita. La Nelly
és la única que la tracta amb deferència, i quan la mestressa no mirava, li ha
afegit un parell de pomes més a la bossa, després d’haver-la pesat. Li somriu. La Nelly és una bona noia, fa
olor de maduixes i préssec madur, però no ha tingut sort. Fet i fet, en aquesta
riba del Mississippí, ningú no n’ha tingut gaire, de sort. Viuen atrapats en
una mena d’espiral de fum i música de trompeta i perdició i conformisme, en una
terra de vents i boires, però d’intensa xafogor crònica, poc fèrtil malgrat la
presència fluvial, amb els records d’abans de que la mina d’or s’exhaurís, si
es que mai hi va haver or. Les males llengües i la tradició sempre han parlat
de gran estafa, però amb la boca petita, la veu fluixeta com un ronc. Els homes
de possibles i els aventurers més atrevits, tots ben escurats, aviat van buscar
sort en altres indrets, riu amunt. Aquí només van quedar els conformistes i els
somniadors, la misèria, la púrria que ara, un segle després, es perpetua en
noves generacions de conformistes i miserables, car els somnis ja s’han diluït
dins la broma nocturna que jeu sobre la vall. S’asseuen a la vora de l’aigua, i
miren el pas dels vaixells, atrafegats, Mississippí amunt, Mississippí avall,
mentre els passatgers, la majoria turistes europeus àvids d’evocar les
aventures de les pel·lícules del Far West (que realment queda tan llunyà d’aquí)
i d’escoltar velles melodies de jazz malinterpretades per buscavides i
fracassats, fan fotos digitals i saluden amb la mà a aquells borinots que se’ls
miren des de la riba, esperant que algun dia algun vaixell s’aturi a Otherside
per mirar de treure-li’s els quartos fent de guies fins l’antiga mina, venent
souvenirs en forma de palletes d’un daurat sospitós o cantant les velles
cançons d’aquesta riba oest del Mississippí. O les de qualsevol altre riu.
11 comentaris:
Ara, a més d'interesants, les històries de la riba oest del Mississipí ja començen a crear addicció.
Lentitud dels passos; lentitud del riu; lentitud de la música que s'arrossega per carrers i ribes podrides. Fins i tot lentament els blaus del cos passen a morats i a grocs, i tot és una lenta submissió que flueix sense fi.
Salut hi hagi per escriure, que temes no en falten.
"Si hagués escollit una vida normal, una vida de merda com la d’elles, això no li passaria", té molta força, això.
Ets bo, Sebastià!
Llibre per Sant Jordi?
A mi m'ha copsat això del conformisme i de deixar morir els somnis...
... ho deia per allò dels ghettos...
(post d'avui)
Gràcies per passar, savi Profà.
No sé per què però m'ha recordat "Winesburg Ohio" de Sherwood Anderson.
Pau: Ho sento. Si vols et puc passar l'adreça d'una clínica per al tractament addictiu.
Olga: Oh! és més bonic el comentari que el meu text.
Helena:Doncs sí, ara que ho dius, té molta força. Gràcies i que la força t'acompanyi.
Miramelsmots: Moltes gràcies, Núria. No sé si tens raó, però ensenyant-ho em podré fer una mica el xulo.
Josep: Em vols regalar un llibre per Sant Jordi? Si vols et passo llistat amb preferències...
Novesflors: Gràcies pel teu comentari. Sempre hi ha coses que ens impressionen més que altres, com sempre hi ha conformistes a la vida.
Olga again: Gràcies a tu, Olga. És un honor que, de tant en tant, et passegis pels meus dominis.
Antònia: No et coneixia ni a tu ni el teu bloc. L'enllaço a la dreta a "altres blocs interessants", és el que faig amb tothom que em deixa comentaris aquest 2013. Tampoc no conec a Sherwood (com el bosc de Robin Hood) Anderson ni la seva obra, però l'apunto a la llista de pendents. Gràcies per passar i deixar la teva molleta de pa.
Bona prosa i riquesa en la descripció de l'atmosfera. Em recorda algunes coses de novel·la negra, com ara els ambients depriments i asfixiants de les obres de Simenon.
Vicent
Què més voldria en Simenon que semblar-se a la meva bona prosa!
Uix, perdó, ho he escrit al revés, que més voldria jo que assemblar-me a la bona prosa d'en Simenon!! (ara sí).
Moltes gràcies, Microfragments, pel teu Macrocomentari.
Publica un comentari a l'entrada