Quant surt al carrer ja ha passat
el migdia. Com cada dissabte, en Jack Pollini va fet un pinzell. El sol llueix
sense escalfar gaire, s’ha girat un vent fort que fa enlairar tot tipus de deixalles
lleugeres, papers de diaris i fulletons de propaganda, com en una desfilada en
el seu honor amb confetti i serpentines. S’ha de subjectar el barret amb la mà
bona, però a canvi deix un cel franc i clar, amb una lluminositat que pinta les
façanes de Market Street de colors alleugerits, i que el fa somriure. Saluda de
mala gana a un parell de coneguts abans d’entrar a la Otherside River Books
Company, la llibreria local de nom altisonant i aparença humil; s’eixuga els
peus com si els dugués empastifats de fang, i després es deixa endur per l’olor
resclosida de tinta i paper fresc. En Jack mai no llegeix, s’excusa en la vista
que ja no és la que era, però la veritat és que no domina gaire la lletra
escrita; li agrada mirar les fotos dels llibres il·lustrats. Un cop, quan li va
passar lo de la mà, es va interessar per la fotografia, però d’allò ja gairebé
fa una vida i ara només li queda el costum d’anar a la vella llibreria d’en Sam
alguns dissabtes i mirar les fotos dels altres, dels grans, de les que mereixen
ser reproduïdes als llibres. Deixa el seu barret antiquat sobre la fusta
corcada del taulell, i passeja pels carrers que formen els prestatges farcits
de gènere editorial.
Com va això, Jack?
Esperant. Avui és dissabte.
Prou que ho sé, Jack. Quan la
teva vella carcanada apareix pel llindar de la botiga, és dissabte sense cap
mena de dubte.
Arribarà un dissabte en que ja no
em veuràs entrar, Sam.
Serà perquè m’he tornat cec. Les
males herbes no es moren així com així.
Potser sí. Però no sé si ho dius
per tu o per mi.
Li agrada mirar els retrats dels Clàssics,
els Nick, Louis, Benny, Charlie, l’Irving, en Cole, en Miles, en Buddy o en
Joe, i elles, la Billie, l’Ella, l’Anita, la Shirley... i tants i tantes d’altres,
velles fotos restaurades, sense color la majoria, desprenent un tuf de whisky
de Kentucky sense etiqueta i de transpiració salobre per l’esforç de la improvisació
sota els focus del dimoni d’aquells escenaris mítics; i creu que si no hagués
estat per la Mafia, ell podria estar, sense cap mena de dubte, en alguna de les
fotos. Sense amargura, només considerant-t’ho com a possibilitat. El petit
Mozart del Jazz, li deien. A vegades s’imagina com posaria per als fotògrafs
imitant les poses dels membres de la Original Dixieland Jass Band, i només de
pensar-ho es posa nerviós i li suen les mans, li tremola tot el cos. Això que
s’ha estalviat. Ara només li fan fotos els turistes que es perden a la ciutat
de la riba oest del Mississippí, i que es confonen entrant al tuguri nocturn,
mentre fuma i toca Smoke Gets In Your
Eyes. O mentre toca i fuma la penúltima cigarreta de la nit. Però
segurament, mai ningú no la publicarà a cap llibre. I molt menys als llibres
que fan els grans, parlant dels Clàssics.
3 comentaris:
Història coneguda, però ben plantejada. M'agrada.
M'agraden aquestes històries de la Puta Vida, la Puta Mort i la Puta riba oest del Mississipí.
Friso per lleigir la propera.
Escriptura que enganxa.
Publica un comentari a l'entrada